P0 Bestuur en ondersteuning

0.4 Overhead

Wat gaan we daarvoor doen ?

0.4 Overhead

Belangrijkste resultaten 2024

  • Identiteit van Voorschoten en organisatieplan onderzoeken of aanpassingen nodig zijn om de organisatie nog beter te laten functioneren.
  • Met een arbeidsmarktoffensief, aandacht voor behoud van huidige medewerkers en structurele verbetering van ons instrumentarium/processen realiseren we meer vaste invulling van de (moeilijk te vervullen) vacatures door gekwalificeerd personeel waardoor sprake is van minder externe inhuur op vacante formatie.
  • In 2024 zal het doel van de opzegging van de Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke ondersteuning Voorschoten en Wassenaar worden gerealiseerd. Dat betekent dat Voorschoten volledige vrijheid heeft om de gewenste taken op het Sociaal Domein uit te voeren op de manier waarop zij dat zelf wenst en met de partijen waarmee zij dat wenst te doen. Ten aanzien van Wassenaar geldt dan dat er tussen de beide gemeenten onderling geen aanspraken zijn die kunnen leiden tot kosten of werkzaamheden.
  • De evaluatie van het jaarverslag klachten is de basis voor een aangepaste en verbeterde klachtenverordening.

Toelichting

Organisatieontwikkeling
In het organisatieplan (2021) is uiteengezet hoe we de organisatie willen vormgeven. De organisatie staat voor de komende jaren en daarmee is fase één van de ontvlechting afgesloten. Mede door de splitsing van het sociaal domein in 2024 is er aanleiding om kritisch te kijken naar de identiteit van Voorschoten en het organisatieplan en te onderzoeken of aanpassingen nodig zijn om de organisatie nog beter te laten functioneren. De volgende stap is de identiteit van de organisatie bloot te leggen op basis wat de medewerkers, inwoners en stakeholders uitspreken.

Arbeidsmarktoffensief
Het gaat hier enerzijds om het verbeteren van onze bekendheid als aantrekkelijke werkgever (employer-branding) met meer aansprekende vacaturebeschrijvingen en anderzijds om het bereiken van nieuwe getalenteerde medewerkers via verschillende wervingskanalen en -methoden, waaronder inzet van professionele recruiters, online vacaturebanken, sociale media, netwerkevenementen en uiteraard ook via ons eigen netwerk en dat van onze medewerkers. Ook willen we kijken of het vissen in andere vijvers ons succesvoller maakt bij de vervulling van onze vacatures. We denken dan aan meer werken met trainees en stagiairs om hen enthousiast te maken om zich ook na de trainee- of stageperiode aan onze organisatie te verbinden. Maar ook meer oog hebben voor de talenten en ontwikkelmogelijkheden van kandidaten die nog niet binnen de sector gemeenten werkzaam zijn.

Om ook het behoud van medewerkers te bevorderen, zetten we in op een interessant en uitdagend takenpakket, opleidingsmogelijkheden en een concurrerend arbeidsvoorwaardenpakket.

Tot slot besteden we aandacht aan de structurele verbetering van ons instrumentarium/processen op het gebied van werving en selectie en arbeidsmarktcommunicatie. We verwachten dat de inspanningen zeker effect zullen sorteren. Tegelijkertijd moeten we ons ook realiseren dat de krapte die landelijk wordt ervaren soms zo groot is dat we ondanks de verhoogde inspanning niet altijd zullen slagen.

Opzegging van de Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke ondersteuning Voorschoten en Wassenaar
Vanaf april 2023 wordt uitvoering gegeven aan het besluit om de dienstverleningsovereenkomst op te zeggen. Voorzien is dat de uitvoering van de taken voor Wassenaar vanaf mei 2024 wordt overgedragen. De zogenaamde formeel administratieve afhechting daarvan zal ook in 2024 plaatshebben.

Klachtenafhandeling
Wij willen in eerste instantie onze dienstverlening verbeteren, zodat er minder klachten komen en klachten in een gesprek met de inwoner oplossen voordat er een officiële klacht wordt ingediend. Mochten er toch officiële klachten worden ingediend dan willen we de klachtenafhandeling zo goed mogelijk doen. Hierin is verbetering mogelijk. Dit blijkt uit de evaluatie van het jaarverslag klachten 2022. Daarom is er een continue procesverbetering van de organisatie en het werkproces op gang gebracht. Dit heeft tot gevolg dat door de vele wijzigingen in de verordening een nieuwe klachtenverordening dient te worden vastgesteld. Deze kan in 2024 tegemoet worden gezien.

Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 2023 neemt het college een rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de naleving van de regels die relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente. De rechtmatigheidsverantwoording van het college steunt op de verbijzonderde interne controle (VIC). De VIC toetst of de maatregelen van interne controle in de financiële processen goed werken. De VIC rapportage wordt gebruikt om de kwaliteit van de processen te verbeteren. Vanaf 2023 zijn er meer processen onderwerp van de VIC. Hiermee is een goede basis gelegd voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college.

Implementatie nieuw financieel systeem
Het huidige financieel systeem is inmiddels 10 jaar in gebruik. Vanuit aanbestedingsregels is een nieuwe aanbesteding noodzakelijk. Daarbij wordt er ook een kwaliteits- en efficiency impuls verwacht van een nieuw financieel systeem.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 18:47:28 met de export van 11/08/2023 18:36:22