Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
2.1 Verkeer en vervoer |
---|
Belangrijkste resultaten 2024
gebiedsgerichte werkzaamheden in de openbare ruimte.
|
---|
Toelichting
Aanleg RijnlandRoute
Openstelling van de Corbulotunnel/ N434 wordt verwacht medio 2024.
Lammenschansplein
De aanbesteding van het projectonderdeel Lammenschansplein en Europaweg, door de provincie Zuid-Holland (PZH), is begin 2023 begonnen en eind 2023 zal er een gunning zijn voor een aannemer. Vanaf 2024 gaat aannemer de werkzaamheden voorbereiden en 2025 starten met uitvoering. Vanuit de provincie en de gemeente worden strenge eisen ten aanzien van bereikbaarheid gesteld aan de opdrachtnemer waarbij de opdrachtnemer wordt uitgedaagd om de verkeershinder tot een minimum te beperken. Ook voor Voorschoten. Het is echter niet te voorkomen dat er tijdens de werkzaamheden overlast kan zijn. Hiervoor zal de PZH tijdens de werkzaamheden aan omgevingsmanagement doen zodat, daar waar het kan, de overlast beperkt blijft.
Mobiliteitsbeleid
Het verkeersplan 2017 is aan vernieuwing toe. Na corona zijn een aantal mobiliteitsvraagstukken in een sneltreinvaart veranderd. Zo zijn de klimaatvraagstukken belangrijker geworden en is landelijk gezien de verkeersveiligheid verminderd. De inrichting van 30 km-wegen en 50 km-wegen is in beweging. In de nota mobiliteitsbeleid willen we omschrijven hoe we om willen gaan met deze ontwikkelingen. Het maken van een nota mobiliteitsbeleid zullen we uitbesteden en intern begeleiden. In 2024 zullen wij de uitgangspunten vaststellen voor de in 2025 vast te stellen nota.
Kruising Trompweg - Leidseweg
Voor de herinrichting van de kruising Trompweg - Leidseweg is vorig jaar een voorbereidingskrediet verleend. Ten gevolge van de ontwikkelingen op de Intratuinlocatie, het omleggen van de ontsluitingsweg door de Intratuinlocatie en het aansluiten van Arsenaal/Segaar hierop, is bij de uitwerking gebleken dat een VRI-installatie op dit kruispunt overbodig is. Een herinrichting naar een kruispunt, waarbij de Trompweg in de voorrang is en aan weerskanten twee uitritconstructies voor Leidseweg-deel-midden en deel noord, verhoogt de verkeersveiligheid en biedt ook mogelijkheden voor klimaatadaptatie. In 2024 gaan we de Trompweg aansluiten op het Fortuyn van Voorschoten.
Verkeersveiligheid in relatie tot het in stand houden fysieke leefomgeving
Het in stand houden van de fysieke leefomgeving is erop gericht om met minimale kosten de veiligheid en functionaliteit te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen. Er komen grote ontwikkelingen op ons af zoals onder andere klimaatverandering en energietransitie. Ook is het onderhoud van de leefomgeving van invloed op de mate waarin gemeentelijke doelen en ambities worden bereikt.
De mobiliteit is veranderd en vraagt doorgaans om meer aanpassingen. Denk aan: meer parkeervakken, plateau’s op kruisingen of andere verkeerskundige aanpassingen. Bij alle werkzaamheden in de openbare ruimte die ook de inrichting van wegen beïnvloedt zal verkeersveiligheid een essentiële randvoorwaarde zijn. Inzet is om werk met werk te maken.
Fietsveiligheid; verbeteringen op diverse kruisingen Leidseweg
In het door de raad vastgestelde plan van aanpak fietsveiligheid zijn actiepunten en voorstellen voor verbetering van fietsknelpunten opgenomen. De aanpak van de fietsknelpunten is nagenoeg afgerond. De aandacht voor het bereiken van (fiets)veiliger verkeersgedrag blijft een jaarlijks terugkerend punt. Begin 2024 zal er gestart worden met de herinrichting van de rotonde tegenover het gemeentehuis, samen met de herinrichting van de Raadhuislaan e.o., zodat de verkeersveiligheid hier verbeterd wordt. In de toelichting onder projecten `Groot onderhoud Raadhuislaan, Oranjeboomstraat e.o., inclusief rotonde’ wordt de samenhang met andere werkzaamheden in de openbare ruimte beschreven. De rotonde Raadhuislaan is in de bijlage 'Investeringen' separaat terug te vinden bij de Verkeersmaatregelen/ -inrichting.
Voor deze werkzaamheden hebben we van de PZH en I&W een subsidie-beschikking ontvangen. Investeren in verkeersveiligheid is altijd urgent. De bijdrage voor de gemeente is, dankzij de subsidie, minimaal. De verdeling van de kosten op het project bedraagt: gemeente 25%, PZH 25% en I&W 50%. De totale kosten zijn geraamd op € 500.000. Op basis van de subsidie-beschikking is de gemeentelijke bijdrage € 125.000. Eind 2023/ begin 2024 willen we deze werkzaamheden voorbereiden middels een voorbereidingskrediet.
Daarnaast heeft een aantal kruispunten langs de Leidseweg nog een redelijk hoog percentage ongevallen. We zullen nagaan of we hier de oversteekbaarheid en zichtbaarheid van de voet- en fietsoversteek kunnen verbeteren.
Fietsveiligheid; rotonde Wijngaardenlaan
Ook voor de rotonde Wijngaardenlaan geldt dat het percentage ongevallen relatief hoog is.
Voor het veilig maken van de rotonde hebben we van de PZH en I&W een subsidie-beschikking ontvangen. Deze subsidie kent eenzelfde verdeling van kosten als hierboven aangegeven voor de Leidseweg: gemeente 25%, PZH 25% en I&W 50%. De totale kosten zijn geraamd op € 100.000. Op basis van de subsidie-beschikking is de gemeentelijke bijdrage € 25.000. In 2024 zullen we deze werkzaamheden voorbereiden middels een voorbereidingskrediet.