- Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland- Naam - Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland - Juridische vorm - Gemeenschappelijke Regeling - Vestigingsplaats - Leiden - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Holland Rijnland draagt binnen de regio zorg voor de agendering, lobby en voorbereiding van ontwikkelingen op ruimtelijk, economisch en sociaal gebied. - Holland Rijnland faciliteert de gemeenten om in staat te zijn om tijdig analyses te maken van nieuwe, strategisch belangrijke ontwikkelingen en hier naar te kunnen acteren en draagt daardoor bij aan een krachtige regiosamenwerking. - Bestuurlijk belang - In het algemeen bestuur is de gemeente Voorschoten vertegenwoordigd door een raadslid en een collegelid. Daarnaast wordt Voorschoten ook door een wethouder vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 363.021 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 2.093.000 - € 2.093.000 - Vreemd vermogen - € 43.235.000 - € 43.235.000 - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - € - - Toelichting - Cijfers zijn afkomstig uit de programmabegroting 2024 van Holland Rijnland. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - Door gezamenlijk op te treden, vergroot Holland Rijnland de slagkracht en de impact van projecten. Denk hierbij aan uitdagingen die te complex zijn voor individuele gemeenten, die de gemeentegrenzen overschrijden of waarbij samenwerking tot meer efficiëntie leidt. Verder lobbyt Holland Rijnland bij de provincie, het rijk en externe partijen om de ambities van de samenwerkende gemeenten te realiseren. - Holland Rijnland ontwikkelt in opdracht van de deelnemende gemeenten een nieuwe regionale investeringsagenda (RIA) en daarna een nieuw regionaal investeringsfonds (RIF). Beide dragen bij aan de doorontwikkeling van de regionale ruimtelijke opgaven. De regionale investeringsagenda agendeert ook Voorschotense opgaven bij de hogere overheden. - Hiernaast voert Holland Rijnland ook verschillende taken uit op het gebied van leerplicht, woonruimteverdeling en doelgroepenvervoer. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Regionaal samenwerken is voor veel opgaven noodzakelijk, waaronder mobiliteit, energie en de woonruimteverdeling. Ook biedt het meerwaarde om maatschappelijke en economische waarden in Voorschoten te versterken. HRL is een stevige partner in de lobby (en subsidiewerving) bij hogere overheden en in de samenwerking met het bedrijfsleven in de regio. Samenwerken in HRL levert schaalvoordelen op bij de inkoop en uitvoering van diensten op het onderdeel Maatschappij. - Gemeente Voorschoten werkt binnen HRL, in lijn met het vastgestelde werkprogramma 2022-2026, samen met de andere gemeenten op de gebieden: 
 • Regionale opgaven ruimte en Energie;
 • Regionale opgaven Maatschappij;- Risico's - De risicobepaling wordt bepaald aan de hand van het aandeel wat de gemeente heeft t.o.v. van de overige gemeenten. Dit aandeel in de GR is voor de gemeente Voorschoten: 4,7%. 
- Veiligheidsregio Hollands Midden- Naam - Veiligheidsregio Hollands Midden - Juridische vorm - Gemeenschappelijke Regeling - Vestigingsplaats - Leiden - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Het doel van de VRHM is regionale bestuurlijke en operationele integratie van de bij de veiligheidsregio ondergebrachte brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Lokale verankering blijft van belang. De integratie moet leiden tot doelmatige en slagvaardige hulpverlening, op basis van een gecoördineerde voorbereiding. De Veiligheidsregio Hollands Midden wil door samenwerking met en tussen allerlei partners de veiligheid en het gevoel van veiligheid in de regio vergroten. - Bestuurlijk belang - De burgemeester is lid van het Algemeen Bestuur van de VRHM (art. 11.1 WVr). - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 1.751.982 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 5.807.000 - € 5.548.000 - Vreemd vermogen - € 68.831.000 - € 72.676.000 - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - € - - Toelichting - Cijfers zijn afkomstig uit de programmabegroting 2024 van Veiligheidsregio Hollands Midden. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - De VRHM is een samenwerkingsverband op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s. Negentien gemeenten en de hulpverleningsdiensten werken in de veiligheidsregio nauw samen aan de taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening en handhaving van openbare orde en veiligheid. - In het Regionaal Beleidsplan VRHM 2020-2023 staan de ambities beschreven. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Beleidsdoelstellingen zijn preventie en zelfredzaamheid. Deze beleidsdoelstellingen komen terug in het Regionaal Beleidsplan 2020-2023. - Risico's - • Cao-effecten en effect wijzigingen pensioenpremies. 
 • Klimaatadaptatie.
 • Energietransitie.- • Cybersecurity. 
 • Continuiteit van vitale infrastructuur.- • De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en het brandweerpersoneel. 
 • Evaluatie Wet veiligheidsregio’s.
 • Invoering nieuwe Omgevingswet.
- Hecht (Gemeenschappelijke regeling Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden)- Naam - Hecht (Gemeenschappelijke regeling Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden) - Juridische vorm - Gemeenschappelijke Regeling - Vestigingsplaats - Leiden - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Hecht (de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (RDOG) Hollands Midden), met als uitvoerende eenheden de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hollands Midden, bureau GHOR Hollands Midden en de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Hollands Midden en Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH), heeft ten doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid, de ambulancezorg en veiligheid. - Bestuurlijk belang - Het Algemeen Bestuur van de RDOG Hollands Midden bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de 18 gemeenten. Namens de gemeente Voorschoten, heeft wethouder dhr. R. Zoetemelk zitting in het Algemeen Bestuur van de RDOG Hollands Midden. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 1.673.000 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 4.044.000 - € 3.994.000 - Vreemd vermogen - € 46.514.000 - € 46.948.000 - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - € - - Toelichting - Cijfers zijn afkomstig uit de programmabegroting 2024 van Veiligheidsregio Hollands Midden - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - De RDOG Hollands Midden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. Daarnaast probeert de RDOG Hollands Midden de effecten van gezondheidsbedreigingen te beperken. - De missie is om die opdracht resultaatgericht op een innoverende manier in samenwerking met betrokkenen vorm te geven. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - De RDOG draagt in regionaal verband bij aan preventie van gezondheidsproblemen. - Ontwikkeling Programma RDOG2024 
 Heeft als doel dat de RDOG in 2024 een wendbare, moderne en klantgerichte organisatie is. Een organisatie die kan meebewegen met veranderingen in de maatschappij en met integrale gezondheidsdeskundigheid kan blijven bijdragen aan een gezonder en veiliger Hollands Midden. Daarbij heeft de organisatie extra oog voor inwoners in kwetsbare situaties.
 De kracht van het programma ligt in het verbeteren van de interne processen, zodat de inwoners merkbaar betere ondersteuning krijgen. Dit terwijl de taken van de RDOG voor de opdrachtgevers op een moderne, datagedreven wijze worden uitgevoerd tegen aanvaardbare kosten (kostenbeheersing).- Risico's - Uitgangspunt is dat de RDOG HM naar aanleiding van deze programmabegroting voor de komende jaren met een dusdanige reële indexering en algemene reserve kan werken dat RDOG niet meer met een begrotingswijziging terug hoeft naar de gemeenten. 
- Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)- Naam - Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) - Juridische vorm - Gemeenschappelijke regeling - Vestigingsplaats - Leiden - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de beleidsuitvoering, heffing en invordering van waterschaps- en gemeentelijke belastingen, bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie. - Bestuurlijk belang - De gemeente Voorschoten is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd met een wethouder. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 444.212 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 782.000 - € 782.000 - Vreemd vermogen - € 5.675.000 - € 5.513.000 - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - € - - Toelichting - Cijfers zijn afkomstig uit de programmabegroting 2024 van Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - De belastingtaken efficiënt, tegen lage kosten en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Door het juist, tijdig en volledig opleggen en invorderen van gemeentelijke belastingen worden de geraamde opbrengsten gerealiseerd. - Risico's - De BSGR betreft een uitvoeringsorganisatie. Op grond van artikel 32 van de Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (GR BSGR), zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. Dit betekent dat de deelnemers zelf maatregelen moeten treffen om eventuele risico's af te dekken. - Het grootste ingeschatte risico is het uittreden van één van de deelnemers. Op grond van artikel 38 van de GR BSGR wordt voor uittreding een opzegtermijn van ten minste een jaar in acht genomen en vindt uittreding plaats aan het einde van het kalenderjaar. Uittreding gedurende de eerste 5 jaar na toetreding is niet mogelijk. Er zijn geen deelnemers die te kennen hebben gegeven uit de gemeenschappelijke regeling te willen treden. - Naast het bovenstaande risico is er ook nog een nieuw risico bijgekomen. Het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften tegen de bepaling van de Waardering Onroerende Zaken (WOZ) door no cure no pay-bedrijven is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Wanneer een bezwaar- of beroepschrift (gedeeltelijk) gegrond wordt verklaard krijgen deze no cure no pay-bedrijven een proceskostenvergoedingen en dat kan de gemeente veel extra geld kosten, welke vooralsnog niet begroot is. 
- Gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden- Naam - Gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden - Juridische vorm - Gemeenschappelijke regeling - Vestigingsplaats - Den Haag - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Het behartigen van de belangen van de betrokken gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein. - Bestuurlijk belang - Namens de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Voorschoten, Wassenaar en Zoetermeer is de wethouder van de gemeente Wassenaar lid van het bestuur. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 80.000 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € - - € - - Vreemd vermogen - € - - € - - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - € - - Toelichting - Cijfers zijn afkomstig uit de programmabegroting 2024 van Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. De gemeente Voorschoten zal per 1-1-2024 uittreden, maar zal in de jaren 2024-2026 wel nog een bijdrage leveren van de begroting conform de uittredingsbepalingen. - Er is geen sprake van eigen vermogen, het vreemd vermogen betreft de bijdragen van de tien gemeenten welke volledig benodigd zijn om in 2024 uitvoering te geven aan de gemeenschappelijke regeling. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - De betrokken gemeenten zijn verantwoordelijk voor de beleidsvorming. Het Inkoopbureau H-10 voert de technische inkoop, contractmanagement en bedfrijfsvoering uit. Door gezamenlijke inkoop en afhandeling facturering zijn efficiency voordelen (door synergie-effecten) te behalen. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Gezamenlijk op een efficiënte manier de inkoop, contractmanagement en bedrijfsvoering voor jeugdhulp beschikbaar krijgen. - Risico's - De gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden heeft geen afgezonderd weerstandsvermogen. Financieel technisch zijn de tien deelnemende gemeente verantwoordelijk voor eventuele tegenvaller. In de risicoparagraaf in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen. Ook is er een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is bepaald op € 680.000. Het aandeel van Voorschoten is hierin 2,21% en dat bedraagt € 15.028. 
- BNG NV- Naam - BNG NV - Juridische vorm - Naamloze Vennootschap - Vestigingsplaats - Den Haag - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - De BNG behartigt het maatschappelijk belang met gespecialiseerde financiële dienstverlening aan overheden en maatschappelijke instellingen. De gemeente ziet het aandelenbezit als een duurzame belegging. - Bestuurlijk belang - De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de in haar bezit zijnde aandelen (41.184 aandelen a € 2,50 nominaal). Via dit aandelenbezit wordt 0,07%-zeggenschap uitgeoefend op de besluitvorming van BNG. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 102.960 dividenduitkering* - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 5,1 miljard* - € 4,6 miljard* - Vreemd vermogen - € 144,0 miljard* - € 107,5 miljard* - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - Toelichting - * Cijfers op basis van de vastgestelde jaarrekening 2022. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Risico's - Als aandeelhouder is de gemeente niet verantwoordelijk voor eventuele verliezen. Het enige risico dat wordt gelopen bedraagt de omvang van de oorspronkelijke aankoop van het aandelenbelang. 
- Alliander NV- Naam - Alliander NV - Juridische vorm - Naamloze Vennootschap - Vestigingsplaats - Amsterdam - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Een hoge leveringsbetrouwbaarheid tegen lage kosten.
- Verduurzaming van de energievoorziening.
- Een veilig energienetwerk en een veilige werk- en dataomgeving.
- Het geschikt maken van de elektriciteitsnetten voor de versnelde energietransitie.
 - Bestuurlijk belang - Voorschoten heeft een belang van 565.227 aandelen van € 5,- nominaal per aandeel in NV Alliander. Via dit aandelenbezit wordt 0,4%-zeggenschap uitgeoefend op de besluitvorming van Alliander. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 338.405 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 4,5 miljard* - € 4,6 miljard* - Vreemd vermogen - € 5,7 miljard* - € 6,1 miljard* - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - Toelichting - * Cijfers op basis van de vastgestelde jaarrekening 2022. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Risico's - Als aandeelhouder is de gemeente niet verantwoordelijk voor eventuele verliezen. Het enige risico dat wordt gelopen bedraagt de omvang van de oorspronkelijke aankoop van het aandelenbelang. 
- Dunea NV- Naam - Dunea NV - Juridische vorm - Naamloze Vennootschap - Vestigingsplaats - Den Haag - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Het doel van Dunea is het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met de inachtneming van de eisen van een verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied. 
 De infrastructuur en kennis van Dunea worden verder ingezet om bij te dragen aan de energietransitie met wat Dunea van nature al in huis heeft: duurzame warmte en koude uit water.- Bestuurlijk belang - Het aandelenbezit is groot 77.218, met een nominale waarde van € 5,- per aandeel. Via het aandelenbezit kan 1,9% zeggenschap worden uitgeoefend op de besluitvorming van Dunea. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - n.v.t.* - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 245,3 miljoen** - € 251,6 miljoen** - Vreemd vermogen - € 366,9 miljoen** - € 371,2 miljoen** - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - Toelichting - * Dunea kent een statutaire beperking op de uitkering van winst aan de aandeelhouders. De winst blijft in het bedrijf om daarmee een betere solvabiliteit en een lagere financieringsrente te bewerkstelligen. 
 ** Cijfers op basis van de vastgestelde jaarrekening 2022.- Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Belangrijke voorwaarde bij de winstbestemming is dat de kernactiviteiten door de activiteiten van de warmtedochter niet negatief beïnvloed worden, zelfs niet bij een volledig verlies. De meerjarenbegroting en de strategie van Dunea zijn gebaseerd op een aantal pijlers zoals een multi-bronnen strategie, het instandhouden en uitbreiden van het huidige systeem en het vinden van nieuwe bronnen. De solvabiliteit is dusdanig dat in het onwaarschijnlijke geval dat de warmtedochter-gelden volledig verloren zouden gaan (met een 1%-afname van de solvabiliteit tot gevolg) de risico-opslag op vreemd vermogen niet verhoogd wordt. De invloed op de wateractiviteiten is daarmee nihil. - Risico's - Als aandeelhouder is de gemeente niet verantwoordelijk voor eventuele verliezen. Het enige risico dat wordt gelopen bedraagt de omvang van de oorspronkelijke aankoop van het aandelenbelang. 
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West Holland (ODWH)- Naam - Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West Holland (ODWH) - Juridische vorm - Gemeenschappelijke regeling - Vestigingsplaats - Leiden - Webadres - Publiek belang - Doelstelling - Doel en taken zijn geformuleerd in artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling. Deze is getroffen ter ondersteuning van de belangen van de deelnemers op het gebied van omgeving en milieu, met name ter behartiging van het gemeentelijk belang van de beleidsontwikkeling op het gebied van omgeving en milieu, alsmede gericht op een efficiënte en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke en provinciale taken en bevoegdheden als bedoeld in artikel 6, eerste lid van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland. - Bestuurlijk belang - Namens de gemeente Voorschoten zijn 2 wethouders lid van het algemeen bestuur. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - € 378.000 - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - € 288.300 - € 379.950 - Vreemd vermogen - € 11.500.000 - € 11.781.817 - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - € 91.650 - Toelichting - Cijfers zijn afkomstig uit de programmabegroting 2024 van Omgevingsdienst West Holland. - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - Het gaat om regionaal afgestemd beleid waaraan inbreng wordt geleverd en dat indien nodig en mogelijk lokaal wordt vastgesteld. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - De ODWH voert een overeengekomen takenpakket uit op het beleidsveld milieu met name op het vlak van toetsing en vergunningverlening, toezicht en handhaving. - Risico's - De omvang van de algemene reserve per 1 januari 2024 bedraagt € 288.300 en dekt daarmee niet de geïnventariseerde risico's af. Op basis van de risicoanalyse en inschatting is de risico impact bepaald voor 2024. Het weerstandsvermogen is niet voldoende om deze impact op te vangen. Het is niet de inschatting dat alle risico’s daadwerkelijk zullen plaats vinden in 2024. De ODWH heeft de juiste beheersmaatregelen getroffen om de risico’s te beperken. Mochten de risico’s toch plaats vinden in 2024, dan zal de ODWH deze proberen op te vangen binnen de exploitatie. Het is noodzakelijk om de algemene reserve weer op het gewenste niveau te brengen. De ODWH gaat dit doen in twee stappen. De eerste stap is ervoor zorgen dat op korte termijn de algemene reserve de risicoparagraaf dekt. De twee stap is het doorgroeien naar de gewenste maximale algemene reserve van 5% van de omzet. Het meerjarenperspectief 2025-2027 laat een geprognotiseerd positief exploitatieresultaat zien (op basis van de FKGR Hollands-Midden en CPB-cijfers). Hierdoor is het de verwachting dat de algemene reserve eind 2026 weer een bedrag van ca € 650.000 vertegenwoordigt en de risicoparagraaf hiermee weer volledig gedekt is. De verwachting is dat de algemene reserve eind 2029 weer is doorgegroeid naar 5% van de omzet. 
- GR Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland- Naam - GR Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland - Juridische vorm - Gemeenschappelijke regeling - Vestigingsplaats - Leiden - Webadres - https://serviceorganisatiezorghollandrijnland.nl/ - Publiek belang - Doelstelling - Het behartigen van de belangen van de betrokken gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen de jeugdhulp. De Serviceorganistie Zorg Holland Rijnland draagt bij aan het realiseren van een adequaat aanbod van passende en betaalbare jeugdhulp voor kinderen en gezinnen die het echt nodig hebben. Dit gebeurt in opdracht van de deelnemende gemeenten in regio Holland Rijnland. - Bestuurlijk belang - Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de portefeuillehouders van alle betrokken gemeenten, namelijk Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude. - Financieel belang - 2024 - Gemeentelijk financieel belang (deelnemers- bijdrage) - Beginstand per 1-1-2024 - Eindstand per 31-12-2024 - Eigen vermogen - Vreemd vermogen - 2024 - Verwachte omvang financieel resultaat - Toelichting - Visie, beleidsdoelstelling en risico's - Visie en beleidsvoornemens - De betrokken gemeenten zijn verantwoordelijk voor de beleidsvorming. De Service Organisatie Zorg voert de technische inkoop uit. Door gezamenlijke inkoop en afhandeling facturering zijn efficiency voordelen (door synergie-effecten) te behalen. - Bijdrage aan beleidsdoelstelling - Gezamenlijk inkopen van jeugdhulp is efficiënter en zorgt ervoor dat kinderen en gezinnen passende en betaalbare jeugdhulp ontvangen. - Risico's - De risico’s worden globaal ingeschat op 15% van de jaarlijkse omzet. De Serviceorganisatie heeft geen dekking voor het weerstandsvermogen. Eventuele risico’s zijn voor rekening van de betrokken gemeenten en komen voor Voorschoten in dat geval voor rekening van het begrotingssaldo.