Tabel Wat gaat het kosten? Programma 7 Volksgezondheid en milieu
Programma: P7 Volksgezondheid en milieu | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
7.1 Volksgezondheid | Baten | 80 | 94 | 115 | 115 | 87 | 87 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.714 | -1.873 | -1.938 | -1.938 | -1.910 | -1.910 | |
Saldo | -1.634 | -1.779 | -1.822 | -1.822 | -1.822 | -1.822 | |
7.2 Riolering | Baten | 3.033 | 2.748 | 2.887 | 3.042 | 3.144 | 3.239 |
Lasten | -1.832 | -1.772 | -1.729 | -1.887 | -1.970 | -2.045 | |
Saldo | 1.201 | 977 | 1.157 | 1.155 | 1.174 | 1.194 | |
7.3 Afval | Baten | 4.897 | 4.926 | 5.166 | 5.124 | 5.120 | 5.131 |
Lasten | -3.354 | -3.356 | -3.325 | -3.290 | -3.300 | -3.306 | |
Saldo | 1.544 | 1.570 | 1.841 | 1.834 | 1.820 | 1.825 | |
7.4 Milieubeheer | Baten | 90 | 615 | 565 | 500 | 0 | 0 |
Lasten | -1.052 | -1.961 | -1.505 | -1.365 | -875 | -883 | |
Saldo | -961 | -1.346 | -940 | -866 | -875 | -883 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | Baten | 352 | 339 | 354 | 354 | 354 | 354 |
Lasten | -332 | -330 | -385 | -365 | -365 | -365 | |
Saldo | 20 | 9 | -31 | -11 | -11 | -11 | |
Totaal baten | Baten | 8.452 | 8.721 | 9.087 | 9.135 | 8.705 | 8.811 |
Totaal lasten | Lasten | -8.283 | -9.291 | -8.882 | -8.845 | -8.419 | -8.508 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | 169 | -570 | 205 | 290 | 287 | 303 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2024 ten opzichte van begroot 2023 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 7.2 Riolering (€ 180.000 voordeel)
Het voordeel op het taakveld 7.2 wordt veroorzaakt door lagere lasten als gevolg van lagere kapitaallasten (voordeel € 34.000) in verband met het doorschuiven van voorgenomen investeringen op basis van het huidige IWKP 2019-2023. Het overige voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door het collectief inkopen van elektriciteit en aardgas binnen de Leidse Regio. Het voordeel op de baten (€ 139.000) wordt veroorzaakt door een tweetal factoren, namelijk een toename van het aantal aanslagen (voordeel € 104.000) en het resterende bedrag door kostenverhoging van het heffingstarief. Het betreft hier het zogeheten gesloten systemen en om te zorgen voor volledige kostendekkendheid (maximaal 100%) van deze heffingen zal dit leiden tot een stijging in het tarief, zie voor nadere toelichting ook de paragraaf Lokale heffingen.
Taakveld 7.3 Afval (€ 271.000 voordeel)
Het voordeel op het taakveld wordt verklaard door zowel lagere lasten als hogere baten in 2024 ten opzichte van 2023. Het voordeel op de lasten van € 31.000 wordt verklaard door verschillende factoren. Als gevolg van een gewijzigde doorbelastingssystematiek zijn de salarislasten bij afval gestegen (nadeel € 285.000). Tegenover dit nadeel zijn er bij afval ook voordelen te melden, onder andere als gevolg van het aannemen van een andere rol in de afvalketen voor afvalinzameling van kunststof en lagere verwerkingskosten bij het afvalbrengstation (voordeel € 279.000). Daarnaast zijn er bij de tractiemiddelen binnen het gesloten systeem ook voordelen te melden. De belangrijkste verklaring hiervoor is, dat de nieuwe tractiemiddelen voortaan zelf gekocht worden in plaats van geleased. De kapitaallasten (rente- en afschrijvingslasten) voortvloeiend uit deze investeringen zijn lager dan de begrote leasebudgetten (voordeel € 39.000). Het voordeel op de baten ad € 240.000 wordt veroorzaakt door een tweetal factoren, namelijk een toename van het aantal aanslagen (voordeel € 116.000) en kostenverhoging van het heffingstarief (voordeel € 124.000). Het betreft hier het zogeheten gesloten systemen en om te zorgen voor volledige kostendekkendheid (maximaal 100%) van deze heffingen zal dit leiden tot een stijging in het tarief, zie voor nadere toelichting ook de paragraaf Lokale heffingen.
Taakveld 7.4 Milieubeheer (€ 406.000 voordeel)
Het voordeel op taakveld 7.4 wordt grotendeels verklaard door incidentele budgetten in 2023. In 2023 is er eenmalig budget beschikbaar gesteld voor versnelling van de uitvoering van het klimaatbeleid (€ 207.000) en voor het duurzaamheidsfonds (€ 65.000). Daarnaast waren er door de raad incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor de visie op energie en klimaat en het milieubeleidsplan (€ 165.000). De raad heeft deze middelen voor de duur van drie jaar beschikbaar gesteld met 2023 als laatste jaar. Er is een nadeel als gevolg van een hogere bijdrage aan de ODWH (€ 34.000). Het restant voordeel (€ 3.000) wordt verklaard door overige verschillen.
Taakveld 7.5 Begraafplaats en crematoria (€ 40.000 nadeel)
Het verschil op taakveld 7.5 wordt verklaard door het budget wat noodzakelijk is voor het opstellen van de beheer- en beleidsplannen voor begraafplaats/gedenkpark Rosenburgh (nadeel € 20.000). Een nadeel van € 31.000 wordt veroorzaakt door een hogere doorbelasting aan salarislasten aan dit taakveld als gevolg van de cao-verhoging 2023. Het restant wordt verklaard door overige kleine verschillen, voornamelijk veroorzaakt door wijziging van kapitaallasten als gevolg van gedane investeringen.