Tabel Wat gaat het kosten? Programma 6 Sociaal Domein
Programma: P6 Sociaal Domein | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Baten | 2.734 | 3.646 | 477 | 477 | 457 | 457 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.661 | -7.234 | -2.637 | -2.607 | -2.387 | -2.386 | |
Saldo | -927 | -3.587 | -2.161 | -2.130 | -1.930 | -1.929 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | Baten | 38 | 168 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Lasten | -482 | -1.585 | -1.324 | -1.326 | -1.334 | -1.434 | |
Saldo | -444 | -1.417 | -1.293 | -1.295 | -1.303 | -1.403 | |
6.3 Inkomensregelingen | Baten | 4.910 | 4.961 | 4.596 | 4.596 | 4.596 | 4.596 |
Lasten | -8.115 | -8.361 | -7.247 | -7.247 | -7.275 | -7.275 | |
Saldo | -3.205 | -3.400 | -2.651 | -2.651 | -2.679 | -2.679 | |
6.4 WSW en beschut werk | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -132 | -234 | -218 | -218 | -218 | -218 | |
Saldo | -132 | -234 | -218 | -218 | -218 | -218 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | Baten | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -870 | -884 | -837 | -834 | -806 | -806 | |
Saldo | -757 | -884 | -837 | -834 | -806 | -806 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Baten | 0 | 160 | 161 | 154 | 377 | 378 |
Lasten | -965 | -1.107 | -1.005 | -1.008 | -1.011 | -1.011 | |
Saldo | -965 | -948 | -845 | -855 | -634 | -633 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Baten | 136 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -3.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -3.068 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -1.636 | -1.999 | -2.149 | -2.149 | -2.149 | |
Saldo | 0 | -1.636 | -1.999 | -2.149 | -2.149 | -2.149 | |
6.71b Begeleiding (WMO) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -1.172 | -1.283 | -1.283 | -1.283 | -1.283 | |
Saldo | 0 | -1.172 | -1.283 | -1.283 | -1.283 | -1.283 | |
6.71c Dagbesteding (WMO) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -72 | -188 | -188 | -188 | -188 | |
Saldo | 0 | -72 | -188 | -188 | -188 | -188 | |
6.71d Overige maatwerkarrangement (WMO) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -1.140 | -375 | -375 | -375 | -375 | |
Saldo | 0 | -1.140 | -375 | -375 | -375 | -375 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Baten | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -6.030 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -5.981 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -2.371 | -1.639 | -1.101 | -1.101 | -1.101 | |
Saldo | 0 | -2.371 | -1.639 | -1.101 | -1.101 | -1.101 | |
6.73a Pleegzorg | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.73b Gezinsgericht | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -505 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -505 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.74a Jeugd behandel GGZ zonder verblijf | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -674 | -732 | -732 | -732 | -732 | |
Saldo | 0 | -674 | -732 | -732 | -732 | -732 | |
6.74c Gesloten plaatsing | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -431 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Baten | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -283 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -265 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81a Beschermd wonen (WMO) | Baten | 0 | 104 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Lasten | 0 | -420 | -154 | -154 | -154 | -154 | |
Saldo | 0 | -316 | -70 | -70 | -70 | -70 | |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang | Baten | 0 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Lasten | 0 | -47 | -139 | -139 | -139 | -139 | |
Saldo | 0 | -32 | -124 | -124 | -124 | -124 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -1.365 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -1.365 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82a Jeugdbescherming | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -553 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -553 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
6.82b Jeugdreclassering | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | -538 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Saldo | 0 | -538 | -508 | -508 | -508 | -508 | |
Totaal baten | Baten | 7.996 | 9.054 | 5.363 | 5.356 | 5.560 | 5.561 |
Totaal lasten | Lasten | -25.106 | -31.545 | -24.860 | -24.443 | -24.234 | -24.333 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -17.110 | -22.491 | -19.497 | -19.087 | -18.674 | -18.773 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2024 ten opzichte van begroot 2023 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel € 1.426.000)
Het voordeel op dit taakveld is te verklaren door incidenteel hogere lasten in 2023 voor de ondersteuning van maatschappelijke organisaties (€ 300.000) en het omklappen van het sociaal domein (€ 646.000). Daarnaast is er een voordeel als gevolg van een lagere doorbelasting van salarislasten (€ 57.000). Hogere lasten zijn er voor subsidies (€ 213.000), voor de inspecties van de kinderopvang (€ 30.000) en voor de uitvoeringskosten inburgering (€ 23.000), met een nadeel tot gevolg.
De gemeente vangt sinds 2022 Oekraïense ontheemden op en de opvang zal naar alle waarschijnlijkheid in 2024 voortduren. Over de duur, de omvang en de wijze van opvang alsmede de financiering in 2024 is nog geen informatie beschikbaar. Vooralsnog is de verwachting dat de gemeente geen financieel risico loopt, hoewel we zien dat de kosten van opvang stijgen en de vergoedingen dalen. In de begroting 2024 zijn hiertoe nog geen middelen verwerkt. Per saldo verklaart dit een voordeel van € 687.000. Bij de najaarsnota 2023 zal worden voorgesteld de overtollige middelen die zijn opgenomen in de begroting 2023 over te hevelen naar 2024. Overige kleine verschillen betreffen een voordeel van € 3.000.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel € 124.000)
In 2023 is het beleidsplan sociaal domein en het subsidiebeleid geactualiseerd waar aanvullende inzet voor nodig was. Deze inzet is in 2024 niet noodzakelijk, wat leidt tot een voordeel van € 98.000. Daarnaast was er in 2023 sprake van hogere kosten voor ZZP'ers bij het jeugdteam, wat een voordeel van € 69.000 verklaart. Daarnaast is er sprake van een voordeel als gevolg van een lagere doorbelasting van salarislasten (€ 66.000). Ten slotte is er een nadeel van € 73.000 voor extra inzet op jeugd- en jongerenwerk vanaf 2024, en van € 34.000 op preventieve schuldhulpverlening. Het resterend nadeel van € 2.000 betreft overige kleine verschillen.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (voordeel 749.000)
Het voordeel op dit taakveld is grotendeels te verklaren door het voordeel op de energietoeslag (€ 546.000) ten opzichte van 2023. Een voordeel van € 148.000 wordt verklaard door incidentele budgetten voor armoede, voortkomend uit een overheveling van de jaarrekening 2022 en de Decembercirculaire 2022. Daarnaast zijn er voordelen als gevolg van de geactualiseerde salarisdoorbelasting (€ 16.000) en een overheveling naar taakveld 6.5 ter dekking voor het nieuwe re-integratie en participatiebeleid in 2024 (€ 58.000). Daartegenover staat een nadeel (€ 25.000) voortkomend uit de samenwerkingsovereenkomst met Leidschendam-Voorburg voor Werk en Inkomen. Het resterend voordeel van € 6.000 betreft overige kleine verschillen.
De verschillen op de taakvelden 6.4, 6.5, 6.71, 6.72, 6.81 en 6.82 zijn per saldo lager dan € 50.000. Hiervoor wordt geen verklaring opgenomen.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) (€ 103.000 voordeel)
Het voordeel op dit taakveld wordt voor € 118.000 verklaard door lagere doorbelasting aan salarislasten. Het resterend verschil van € 15.000 betreft overige kleine verschillen.
6.71a-d Wmo (voordeel € 175.000)
Het voordeel komt voort uit een voordeel op de urentoerekening van € 428.000. Daarnaast is er sprake van een nadeel door hogere lasten voor huishoudelijke hulp van € 248.000. Het resterend verschil van € 5.000 nadeel betreft overige kleine verschillen.
6.72a t/m 6.74c Jeugd deel I (voordeel € 132.000)
De voordelen op dit taakveld bestaan uit doorbelasting salarislasten (€ 598.000), lagere lasten voor de PGB's jeugd (€ 184.000) en voor de landelijk ingekochte zorg (€ 32.000). De prijsindexatie jeugd brengt een nadeel van € 583.000 met zich mee, net als de overgang naar een nieuwe inkooporganisatie (€ 99.000).
6.81a-b (voordeel € 154.000)
De lagere lasten voor de urentoerekening verklaren het grootste deel van het voordeel op dit taakveld (€ 147.000), samen met een resterend voordeel van € 7.000 voor overige kleine verschillen.
6.82a-b Jeugd deel II (voordeel (€ 75.000)
Er is sprake van een voordeel op de lasten jeugdhulp van € 147.000, samen met een nadeel van € 72.000 op de urentoerekening.