P6 Sociaal Domein

Financien

Tabel Wat gaat het kosten? Programma 6 Sociaal Domein

Programma: P6 Sociaal Domein

Rekening
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

6.1  Samenkracht en burgerparticipatie

Baten

2.734

3.646

477

477

457

457

Lasten

-3.661

-7.234

-2.637

-2.607

-2.387

-2.386

Saldo

-927

-3.587

-2.161

-2.130

-1.930

-1.929

6.2  Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Baten

38

168

31

31

31

31

Lasten

-482

-1.585

-1.324

-1.326

-1.334

-1.434

Saldo

-444

-1.417

-1.293

-1.295

-1.303

-1.403

6.3  Inkomensregelingen

Baten

4.910

4.961

4.596

4.596

4.596

4.596

Lasten

-8.115

-8.361

-7.247

-7.247

-7.275

-7.275

Saldo

-3.205

-3.400

-2.651

-2.651

-2.679

-2.679

6.4  WSW en beschut werk

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

-132

-234

-218

-218

-218

-218

Saldo

-132

-234

-218

-218

-218

-218

6.5  Arbeidsparticipatie

Baten

113

0

0

0

0

0

Lasten

-870

-884

-837

-834

-806

-806

Saldo

-757

-884

-837

-834

-806

-806

6.6  Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Baten

0

160

161

154

377

378

Lasten

-965

-1.107

-1.005

-1.008

-1.011

-1.011

Saldo

-965

-948

-845

-855

-634

-633

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Baten

136

0

0

0

0

0

Lasten

-3.204

0

0

0

0

0

Saldo

-3.068

0

0

0

0

0

6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-1.636

-1.999

-2.149

-2.149

-2.149

Saldo

0

-1.636

-1.999

-2.149

-2.149

-2.149

6.71b Begeleiding (WMO)

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-1.172

-1.283

-1.283

-1.283

-1.283

Saldo

0

-1.172

-1.283

-1.283

-1.283

-1.283

6.71c Dagbesteding (WMO)

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-72

-188

-188

-188

-188

Saldo

0

-72

-188

-188

-188

-188

6.71d Overige maatwerkarrangement (WMO)

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-1.140

-375

-375

-375

-375

Saldo

0

-1.140

-375

-375

-375

-375

6.72  Maatwerkdienstverlening 18-

Baten

48

0

0

0

0

0

Lasten

-6.030

0

0

0

0

0

Saldo

-5.981

0

0

0

0

0

6.72a Jeugdhulp begeleiding

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.72b Jeugdhulp behandeling

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.72c Jeugdhulp dagbesteding

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-2.371

-1.639

-1.101

-1.101

-1.101

Saldo

0

-2.371

-1.639

-1.101

-1.101

-1.101

6.73a Pleegzorg

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.73b Gezinsgericht

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.73c Jeugdhulp met verblijf overig

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-505

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-505

-508

-508

-508

-508

6.74a Jeugd behandel GGZ zonder verblijf

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-674

-732

-732

-732

-732

Saldo

0

-674

-732

-732

-732

-732

6.74c Gesloten plaatsing

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-431

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-431

-508

-508

-508

-508

6.81  Geëscaleerde zorg 18+

Baten

18

0

0

0

0

0

Lasten

-283

0

0

0

0

0

Saldo

-265

0

0

0

0

0

6.81a Beschermd wonen (WMO)

Baten

0

104

84

84

84

84

Lasten

0

-420

-154

-154

-154

-154

Saldo

0

-316

-70

-70

-70

-70

6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang

Baten

0

15

15

15

15

15

Lasten

0

-47

-139

-139

-139

-139

Saldo

0

-32

-124

-124

-124

-124

6.82  Geëscaleerde zorg 18-

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

-1.365

0

0

0

0

0

Saldo

-1.365

0

0

0

0

0

6.82a Jeugdbescherming

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-553

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-553

-508

-508

-508

-508

6.82b Jeugdreclassering

Baten

0

0

0

0

0

0

Lasten

0

-538

-508

-508

-508

-508

Saldo

0

-538

-508

-508

-508

-508

Totaal baten

Baten

7.996

9.054

5.363

5.356

5.560

5.561

Totaal lasten

Lasten

-25.106

-31.545

-24.860

-24.443

-24.234

-24.333

Saldo van baten en lasten

Saldo

-17.110

-22.491

-19.497

-19.087

-18.674

-18.773

bedragen x € 1.000

( "-"= nadeel / "+"= voordeel )

Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2024 ten opzichte van begroot 2023 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie  (voordeel € 1.426.000)
Het voordeel op dit taakveld is te verklaren door incidenteel hogere lasten in 2023 voor de ondersteuning van maatschappelijke organisaties (€ 300.000) en het omklappen van het sociaal domein (€ 646.000). Daarnaast is er een voordeel als gevolg van een lagere doorbelasting van salarislasten (€ 57.000). Hogere lasten zijn er voor subsidies (€ 213.000), voor de inspecties van de kinderopvang (€ 30.000) en voor de uitvoeringskosten inburgering (€ 23.000), met een nadeel tot gevolg.
De gemeente vangt sinds 2022 Oekraïense ontheemden op en de opvang zal naar alle waarschijnlijkheid in 2024 voortduren. Over de duur, de omvang en de wijze van opvang alsmede de financiering in 2024 is nog geen informatie beschikbaar. Vooralsnog is de verwachting dat de gemeente geen financieel risico loopt, hoewel we zien dat de kosten van opvang stijgen en de vergoedingen dalen. In de begroting 2024 zijn hiertoe nog geen middelen verwerkt. Per saldo verklaart dit een voordeel van € 687.000. Bij de najaarsnota 2023 zal worden voorgesteld de overtollige middelen die zijn opgenomen in de begroting 2023 over te hevelen naar 2024. Overige kleine verschillen betreffen een voordeel van € 3.000.

Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel € 124.000)
In 2023 is het beleidsplan sociaal domein en het subsidiebeleid geactualiseerd waar aanvullende inzet voor nodig was. Deze inzet is in 2024 niet noodzakelijk, wat leidt tot een voordeel van € 98.000. Daarnaast was er in 2023 sprake van hogere kosten voor ZZP'ers bij het jeugdteam, wat een voordeel van € 69.000 verklaart. Daarnaast is er sprake van een voordeel als gevolg van een lagere doorbelasting van salarislasten (€ 66.000). Ten slotte is er een nadeel van € 73.000 voor extra inzet op jeugd- en jongerenwerk vanaf 2024, en van € 34.000 op preventieve schuldhulpverlening. Het resterend nadeel van € 2.000 betreft overige kleine verschillen.

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (voordeel 749.000)
Het voordeel op dit taakveld is grotendeels te verklaren door het voordeel op de energietoeslag (€ 546.000) ten opzichte van 2023. Een voordeel van € 148.000 wordt verklaard door incidentele budgetten voor armoede, voortkomend uit een overheveling van de jaarrekening 2022 en de Decembercirculaire 2022. Daarnaast zijn er voordelen als gevolg van de geactualiseerde salarisdoorbelasting (€ 16.000) en een overheveling naar taakveld 6.5 ter dekking voor het nieuwe re-integratie en participatiebeleid in 2024 (€ 58.000). Daartegenover staat een nadeel (€ 25.000) voortkomend uit de samenwerkingsovereenkomst met Leidschendam-Voorburg voor Werk en Inkomen. Het resterend voordeel van € 6.000 betreft overige kleine verschillen.

De verschillen op de taakvelden 6.4, 6.5, 6.71, 6.72, 6.81 en 6.82 zijn per saldo lager dan € 50.000. Hiervoor wordt geen verklaring opgenomen.

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) (€ 103.000 voordeel)
Het voordeel op dit taakveld wordt voor € 118.000 verklaard door lagere doorbelasting aan salarislasten. Het resterend verschil van € 15.000 betreft overige kleine verschillen.

6.71a-d Wmo (voordeel € 175.000)
Het voordeel komt voort uit een voordeel op de urentoerekening van € 428.000. Daarnaast is er sprake van een nadeel door hogere lasten voor huishoudelijke hulp van € 248.000. Het resterend verschil van € 5.000 nadeel betreft overige kleine verschillen.

6.72a t/m 6.74c Jeugd deel I (voordeel € 132.000)
De voordelen op dit taakveld bestaan uit doorbelasting salarislasten (€ 598.000), lagere lasten voor de PGB's jeugd (€ 184.000) en voor de landelijk ingekochte zorg (€ 32.000). De prijsindexatie jeugd brengt een nadeel van € 583.000 met zich mee, net als de overgang naar een nieuwe inkooporganisatie (€ 99.000).

6.81a-b (voordeel € 154.000)
De lagere lasten voor de urentoerekening verklaren het grootste deel van het voordeel op dit taakveld (€ 147.000), samen met een resterend voordeel van € 7.000 voor overige kleine verschillen.

6.82a-b Jeugd deel II (voordeel (€ 75.000)
Er is sprake van een voordeel op de lasten jeugdhulp van € 147.000, samen met een nadeel van € 72.000 op de urentoerekening.

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 18:47:28 met de export van 11/08/2023 18:36:22