Tabel Wat gaat het kosten? Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Programma: P5 Sport, cultuur en recreatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
5.1 Sportbeleid en activering | Baten | 151 | 125 | 164 | 164 | 144 | 144 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -243 | -489 | -474 | -504 | -513 | -513 | |
Saldo | -92 | -365 | -310 | -340 | -369 | -369 | |
5.2 Sportaccommodaties | Baten | 616 | 646 | 664 | 684 | 703 | 703 |
Lasten | -1.578 | -1.650 | -1.673 | -1.593 | -1.625 | -1.649 | |
Saldo | -962 | -1.004 | -1.008 | -909 | -921 | -946 | |
5.3 Cultuurpresentatie,-prod.en-particip | Baten | 74 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Lasten | -203 | -384 | -354 | -336 | -301 | -264 | |
Saldo | -129 | -353 | -324 | -305 | -270 | -233 | |
5.4 Musea | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -7 | -18 | -9 | -9 | -9 | -9 | |
Saldo | -7 | -18 | -9 | -9 | -9 | -9 | |
5.5 Cultureel erfgoed | Baten | 28 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Lasten | -665 | -381 | -318 | -317 | -317 | -317 | |
Saldo | -638 | -355 | -291 | -291 | -291 | -291 | |
5.6 Media | Baten | 64 | 87 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Lasten | -461 | -568 | -519 | -568 | -568 | -568 | |
Saldo | -398 | -481 | -455 | -504 | -504 | -504 | |
5.7 Openbaar groen, (openlucht)recreatie | Baten | 95 | 381 | 64 | 64 | 52 | 52 |
Lasten | -2.856 | -4.175 | -3.870 | -3.862 | -3.857 | -3.860 | |
Saldo | -2.761 | -3.795 | -3.807 | -3.799 | -3.805 | -3.808 | |
Totaal baten | Baten | 1.028 | 1.296 | 1.013 | 1.032 | 1.020 | 1.020 |
Totaal lasten | Lasten | -6.015 | -7.667 | -7.217 | -7.189 | -7.189 | -7.180 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -4.987 | -6.371 | -6.204 | -6.157 | -6.170 | -6.161 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2024 ten opzichte van begroot 2023 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering (€ 55.000 voordeel)
Het voordeel op dit taakveld wordt grotendeels verklaard door lagere lasten. In 2023 is er aanvullende inzet voor de sportcoördinator van € 40.000, die vervalt in 2024. Daarnaast is er in 2024 een lagere doorbelasting aan salarislasten (€ 46.000 voordeel). Hiertegenover staat de gemeentelijke cofinanciering voor de brede spuk (nadeel € 34.000). Het restantverschil (€ 3.000 voordeel) wordt verklaard door andere kleine verschillen.
T aakveld 5.5 Cultureel erfgoed (€ 64.000 voordeel)
Het voordeel op dit taakveld ontstaat door incidenteel hogere lasten in 2023 als gevolg van extra advieskosten voor het Ambachts & Baljuwhuis (€ 73.000 voordeel). Daartegen hebben we een hogere doorbelasting aan salarislasten als gevolg van de cao-verhoging (€ 12.000 nadeel). Het overige verschil (€ 3.000 voordeel) wordt verklaard door overige kleine verschillen.
Taakveld 5.7 Openbaar groen, (openlucht)recreatie (nadeel € 12.000)
Ondanks de geringe afwijking per saldo is er wel een substantieel verschil in de baten en lasten tussen 2023 en 2024. Dit is grotendeels het gevolg van de budgetten en bijbehorende werkzaamheden voor recreatieve maatregelen Duivenvoordecorridor. Dit betreft een bedrag van € 313.000 zowel op de baten als op de lasten (per saldo geen effect). Afhankelijk van de uitputting van deze middelen zullen deze budgetten bij de jaarrekening 2023 worden doorgeschoven naar 2024. Daarnaast zijn er voordelen op de lasten als gevolg van incidentele budgetten in 2023. Dit betreft het onderzoek naar bomencompensatiefonds (€ 10.000 voordeel), het opstellen van de groenvisie (€ 50.000) en het baggeren van watergangen dat alleen periodiek plaats vindt (voordeel € 82.000). Tegenover deze voordelen staat een stijging van de lasten in 2024 als gevolg van hogere doorbelasting aan salarislasten in verband met de nieuwe cao (€ 117.000 nadeel). Het restantverschil (€ 37.000 nadeel) wordt verklaard door overige kleine verschillen.