Tabel Wat gaat het kosten? Programma 2 Verkeer en Vervoer
Programma: P2 Verkeer en vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
2.1 Verkeer en vervoer | Baten | 214 | 430 | 82 | 82 | 82 | 82 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.356 | -4.866 | -3.467 | -3.782 | -3.831 | -3.915 | |
Saldo | -3.141 | -4.435 | -3.384 | -3.699 | -3.748 | -3.833 | |
2.2 Parkeren | Baten | 30 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Lasten | -68 | -116 | -86 | -86 | -86 | -86 | |
Saldo | -39 | -113 | -83 | -83 | -83 | -83 | |
2.3 Recreatieve havens | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.5 Openbaar vervoer | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | Baten | 244 | 433 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Totaal lasten | Lasten | -3.444 | -4.981 | -3.552 | -3.868 | -3.917 | -4.001 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -3.200 | -4.548 | -3.467 | -3.782 | -3.831 | -3.916 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2024 ten opzichte van begroot 2023 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (€ 1.051.000 voordeel)
De lagere baten (€ 348.000) op taakveld 2.1 zijn het gevolg van incidentele bijdragen in 2023. Dit betreft subsidie voor werkzaamheden aan fietstation “De Vink” (€ 281.000) en een subsidie voor snelheidsremmende maatregelen op de Multatulilaan (€ 37.000). Daarnaast zijn de degeneratievergoedingen als gevolg van de uitrol van glasvezel binnen de gemeente in 2023 incidenteel hoger (€ 30.000).
Daar tegenover staat een flinke daling in de lasten. Deze wordt grotendeels verklaard door de incidentele dotatie (€ 1.000.0000 voordeel) aan de voorziening groot onderhoud voor civieltechnische kunstwerken in 2023. Deze dotatie was onderdeel van de beheerplannen die dat jaar zijn geactualiseerd. Daarnaast zijn er in 2024 lagere lasten voor fietsstation de Vink (€ 313.000) en kabels en leidingen voor de inhuur van een toezichthouder (€ 128.000). Hier tegenover staan hogere lasten inzake het uitbesteden van werkzaamheden voor het opstellen van de Nota mobiliteitsbeleid (€ 50.000). Overige kleine verschillen verklaren het restantvoordeel van € 8.000.