Tabel Wat gaat het kosten? Programma 0 Bestuur en Ondersteuning
Programma: P0 Bestuur en ondersteuning | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
0.1 Bestuur | Baten | 260 | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.252 | -2.723 | -2.677 | -2.379 | -2.299 | -2.299 | |
Saldo | -3.991 | -2.563 | -2.517 | -2.219 | -2.139 | -2.139 | |
0.2 Burgerzaken | Baten | 372 | 375 | 382 | 382 | 382 | 382 |
Lasten | -787 | -908 | -973 | -973 | -973 | -972 | |
Saldo | -415 | -533 | -590 | -591 | -590 | -590 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Baten | 171 | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 |
Lasten | -317 | -254 | -132 | -182 | -182 | -181 | |
Saldo | -146 | -215 | -93 | -143 | -142 | -142 | |
0.4 Overhead | Baten | 3.720 | 4.166 | 3.931 | 3.486 | 3.486 | 3.486 |
Lasten | -13.293 | -14.831 | -15.344 | -14.749 | -14.564 | -14.602 | |
Saldo | -9.573 | -10.665 | -11.413 | -11.263 | -11.078 | -11.116 | |
0.5 Treasury | Baten | 976 | 950 | 1.107 | 909 | 902 | 948 |
Lasten | -438 | -423 | -549 | -582 | -562 | -1.013 | |
Saldo | 539 | 527 | 558 | 327 | 341 | -64 | |
0.61 OZB Woningen | Baten | 6.815 | 6.884 | 7.186 | 7.186 | 7.186 | 7.186 |
Lasten | -315 | -346 | -334 | -334 | -334 | -334 | |
Saldo | 6.499 | 6.537 | 6.852 | 6.852 | 6.852 | 6.852 | |
0.62 OZB Niet-Woningen | Baten | 1.143 | 1.134 | 1.183 | 1.183 | 1.183 | 1.183 |
Lasten | -53 | -53 | -56 | -56 | -56 | -56 | |
Saldo | 1.090 | 1.081 | 1.127 | 1.127 | 1.127 | 1.127 | |
0.64 Belastingen overig | Baten | 299 | 251 | 243 | 243 | 243 | 243 |
Lasten | -95 | -93 | -97 | -97 | -97 | -97 | |
Saldo | 204 | 158 | 146 | 146 | 146 | 146 | |
0.7 Alg uitk. & ov. uitk. gemeentefonds | Baten | 38.933 | 39.818 | 42.286 | 42.808 | 39.669 | 39.268 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 38.933 | 39.818 | 42.286 | 42.808 | 39.669 | 39.268 | |
0.8 Overige baten en lasten | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -40 | -44 | -1.572 | -1.714 | -1.671 | -1.739 | |
Saldo | -40 | -44 | -1.572 | -1.714 | -1.671 | -1.739 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.10 Mutaties reserves | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.11 Resultaat rekening Baten en Lasten | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | Baten | 52.688 | 53.776 | 56.518 | 56.396 | 53.251 | 52.896 |
Totaal lasten | Lasten | -19.592 | -19.674 | -21.734 | -21.065 | -20.737 | -21.294 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | 33.096 | 34.102 | 34.785 | 35.331 | 32.514 | 31.603 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Toelichting op mutatie (verhoging/verlaging) begroot 2024 ten opzichte van begroot 2023 in taakvelden groter of gelijk aan € 50.000
Taakveld 0.2 Burgerzaken (€ 57.000 nadeel)
Het verschil op taakveld 0.2 is te verklaren door een mutatie in de toerekening van uren aan dit taakveld (€ 56.000). Het restantverschil (€ 1.000) wordt verklaard door overige mutaties.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden (€122.000 voordeel)
Voor de businesscase naar de huisvesting van de gemeentelijke organisatie was in de begroting 2023 éénmalig een onderzoeksbudget van € 100.000 (voordeel) opgenomen. Een voordeel van € 40.000 is te danken aan een éénmalig budget voor versnellingsgelden dat in 2023 wordt ingezet voor de pilot verduurzaming vastgoed. Overige kleine verschillen van € 18.000 (nadeel).
Taakveld 0.4 Overhead (€ 748.000 nadeel)
Bij de begroting 2023 ontstond een flink voordeel op dit taakveld als gevolg van het doorbelasten aan salarislasten. Als gevolg van de cao-verhoging in 2023 is deze doorbelasting geactualiseerd. Hierbij is gebleken dat in 2023 per abuis de volledige salariskosten van het sociaal domein zijn meegenomen bij de doorbelasting. Dit is onjuist, want een deel (52%) van deze kosten worden gemaakt voor Wassenaar. Dit is in de begroting 2024 gecorrigeerd. Dit verklaart bij verschillende taakvelden een lagere doorbelasting, ondanks de cao-verhoging. Per saldo geeft de actualisatie van de doorbelasting salarislasten een nadeel van bijna € 1.232.000.
Daarnaast hebben we in 2024 ook extra inhuurbudget opgenomen voor een nieuw financieel systeem (nadeel van € 100.000). Daar tegenover staat een voordeel door incidentele inhuurbudgetten in 2023 met betrekking tot inhaalwerkzaamheden (€ 272.000) en de reorganisatie (€ 266.000).
Tot slot hebben we in 2024 ook te maken met lagere energielasten voor het gemeentehuis als gevolg van een nieuwe inkoopstrategie (€ 39.000). Het resterend verschil van € 7.000 wordt verklaard door overige kleine mutaties.
Taakveld 0.5 Treasury (€ 31.000 voordeel)
Het verschil op taakveld 0.5 is te verklaren door een bijstelling van de rentevisie. Op basis van de vernieuwde paragraaf financiering is de rentevisie bijgesteld. Dit zorgt in 2024 voor een vernieuwde rentelast op langlopende leningen van € 453.000, ten opzichte van de rentelasten 2023 is dit een nadeel van € 32.000. Daarnaast leidt de rentevisie ook tot een bijstelling van de rente met € 95.000 op kortlopende leningen in 2024. Ten opzichte van 2023 is dit een nadeel van € 94.000. Verder wordt door overliquiditeit in 2023 verwacht dat in 2024 nog voor een gedeelte van het jaar geld aanwezig is op de schatkist. Over dit saldo wordt rente ontvangen, dit leidt tot een raming van rentebaten op kortlopende geldleningen van € 220.000. Voor 2023 staat € 46.000 aan rentebaten kortlopende leningen geraamd. Dit zorgt voor een voordelig effect van € 174.000. Het restantverschil van € 17.000 nadelig wordt verklaard door de bespaarde rente die lager uitvalt.
Taakveld 0.61 OZB Woningen (voordeel € 315.000)
De opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen (OZB) voor woningen stijgt met het inflatiepercentage van 4,4%. Dit inflatiepercentage betreft het door het Centraal Economisch Planbureau (CPB) geraamde inflatiepercentage, de zogeheten geharmoniseerde consumentenprijsindex (HCPI). Met deze verhoging wordt overeenkomstig de afgesproken spelregels in het coalitieakkoord de algemene prijsontwikkeling gevolgd (niet meer dan trendmatig laten groeien). Dit is noodzakelijk om de inkomsten van de gemeente op dit onderdeel op peil te houden en structurele onevenwichtigheid te voorkomen.
Taakveld 0.7 Alg. uitk. & ov. uitk. gemeentefonds (€ 2.468.000 voordeel)
Het verschil op taakveld 0.7 is grotendeels te verklaren door de meicirculaire 2023. Dit levert een voordeel op € 2.513.000. Hiertegenover staat een nadeel van € 45.000 dat veroorzaakt wordt door effecten uit eerdere circulaires.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten (€ 1.528.000 nadeel)
Het verschil op taakveld 0.8 wordt volledig verklaard door de verschillende stelposten die zijn opgenomen in de begroting 2024. In 2024 zijn o.a. de volgende stelposten verwerkt:
- Stelpost CAO (€ 764.000; inclusief € 20.000 voor politieke ambtsdragers)
- Stelpost Areaaluitbreiding (€ 401.000)
- Stelpost Indexatie (€ 100.000)
- Stelpost Organisatie Ontwikkeling (€ 200.000)
Dit verklaart in totaal een nadeel van € 1.465.000 in 2024. Een nadeel van € 63.000 wordt verklaard door de stelpost kapitaallasten in 2023 die bij de najaarsnota zal worden gecorrigeerd.