Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
---|
Belangrijkste resultaten 2024
|
---|
Toelichting
De gemeente Voorschoten voert een proactief onderwijsbeleid zodat alle kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar doorlopend onderwijs kunnen volgen binnen de gemeentegrenzen. Dat uitgangspunt leidt ertoe dat de gemeente op vele onderwijsgebieden een actief beleid voert.
Passend onderwijs
Voor het passend onderwijs is Voorschoten ingedeeld bij de Leidse regio. Ook in 2024 neemt de gemeente Voorschoten actief deel aan het regionaal overleg passend onderwijs (OOGO) in de Leidse regio.
Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
In het kader van dit beleidsonderdeel wordt momenteel primair aandacht besteed aan voor- en vroegschoolse educatie (VVE) vanwege de beschikbare capaciteit en middelen. Het beleidsplan VVE 2023-2026 is vastgesteld door de gemeenteraad en wordt uitgevoerd. Er is een aanbod van 16 uur per week voorschoolse educatie. Met scholen en maatschappelijke partners wordt samengewerkt om de doorgaande lijn met het primair onderwijs en de verbinding met vroegschoolse educatie te verbeteren (zie LEA hieronder).
Nationaal programma onderwijs (NPO)
De NPO-beleidsnotitie is in 2023 vastgesteld door het college. Het NPO is gekoppeld aan de LEA en wordt uitgevoerd. De ingezette koers wordt verder uitgewerkt samen met het onderwijs en maatschappelijke partners. Het NPO loopt door tot augustus 2025.
Lokale educatieve agenda (LEA)
In 2023 is de LEA door het college vastgesteld. Samen met de kinderopvang, scholen en maatschappelijke partners wordt uitvoering gegeven aan de volgende thema’s in vier werkgroepen:
- Een goede verbinding tussen kinderopvang en zorg & tussen onderwijs en zorg
- Voorkomen en bestrijden van stagnatie in de (taal)ontwikkeling
- (Taal)ontwikkeling in de voorschoolse periode
- (Taal)ontwikkeling binnen de NT2 context
- Sterke doorgaande lijnen en goede overgangen
Voortijdig Schoolverlaters
Er wordt uitvoering gegeven aan het arbeidsmarktbeleidsplan voor schoolverlaters in het kader van het regionaal beleid Voortijdig Schoolverlaters. Het regionale uitgangspunt is om het aantal schoolverlaters en thuiszitters de komende jaren – middels programma’s – te verlagen.
Leerplicht
Voor leerplicht worden de wettelijke taken uitgevoerd door het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) en het RBL stelt jaarlijks een verslag leerplicht op. In Voorschoten is het verzuim al jaren lager dan in de regio. Dit is ook het uitgangspunt waarnaar wordt gestreefd. Nauwe samenwerking tussen scholen een RBL levert deze resultaten op.
Coördineren en begeleiden bij plaatsing vluchtelingenkinderen (Oekraïense kinderen en kinderen van statushouders)
De Oekraïense kinderen zijn vanaf september 2022 opgevangen in de Kruispuntkerk en ontvangen daar een onderwijsprogramma. Op dit moment wordt ‘s ochtends het onderwijsprogramma in de ruimte van de kerk aangeboden en in de middag ontvangen de leerlingen het onderwijsprogramma dat op de school wordt gegeven waar het kind naartoe gaat.
We werken toe naar een permanente onderwijsruimte voor het NT2 onderwijs aan deze doelgroep, streven is om dit in het B+C gebouw te realiseren in het najaar van 2024.
Het streven is om in 2024 de taalklas open te stellen voor kinderen van statushouders (t/m 12 jaar) die dan in Voorschoten komen wonen. Momenteel volgen kinderen van statushouders onderwijs in Leiden. Het openstellen van de taalklas voor kinderen van statushouders is afhankelijk van de huisvesting van statushouders.
Aanpak laaggeletterdheid
Taalbeheersing is cruciaal om mee te kunnen doen aan de samenleving. Het is van belang dat kinderen en volwassenen goed kunnen lezen en schrijven. Hiervoor werkt Voorschoten samen met andere gemeenten binnen de regio Zuid-Holland Centraal. De gezamenlijke ambities, zoals samenwerken aan een passend aanbod voor alle doelgroepen en een groter bereik, zijn vastgelegd in het regioplan laaggeletterdheid 2021-2024. Lokaal is de bibliotheek de voornaamste partner om laaggeletterdheid tegen te gaan, o.a. door taaltrajecten en een taalspreekuur.